Ημερομηνία: 21/11/2012
Εξισώνονται τα πτυχία των Πανεπιστημίων με αυτά των Κολλεγίων
Συγγραφέας: alterthess.gr
Καζάνι που βράζει είναι η σημερινή κατάσταση στα Πανεπιστήμια. Αφενός, σημαντικές αποφάσεις για την συνέχιση της λειτουργίας τους πήραν κατά τη χθεσινή τους Σύνοδο οι Πρυτάνεις, με επίκεντρο την απομάκρυνση υπαλλήλων από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Αφετέρου, μία ρύθμιση- βόμβα του Μνημονίου 3 φέρνει τα πάνω- κάτω στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προκαλώντας παράλληλα σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας.
Με παραιτήσεις απειλούν οι Πρυτάνεις
Έτοιμες να υποβάλλουν την παραίτησή τους δηλώνουν οι πρυτανικές αρχές, υπερασπιζόμενες το δημόσιο αγαθό της Παιδείας σε εποχή κρίσης και αρνούμενες να συναινέσουν στην περαιτέρω διάλυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου, όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση που ελήφθη κατά την έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων που έλαβε χώρα χθες στο Λαύριο.
Αναλυτικά οι Πρυτάνεις, επισημαίνουν πως:
- Οι κρίσιμες διατάξεις του ν. 4093/12, υποπαράγραφοι Ζ2Ζ4 «Διαθεσιμότητα» και «Κατάργηση ειδικοτήτων και θέσεων» αντίκεινται προδήλως στο ισχύον Σύνταγμά μας, κατά παράβαση κάθε έννοιας δικαιοκρατικής αρχής, θεμελιωδών δικαιωμάτων, και ασφάλειας δικαίου.
- Οι δε πράξεις νομοθετικού περιεχομένου που τον συνοδεύουν, κατά κατάχρηση της συνταγματικής πρόβλεψης, ουσιαστικά δεν έρχονται να ρυθμίσουν επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες, αλλά αποσκοπούν στην αποφυγή και μόνο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.
- «Οδηγίες» μέσα από την ιστοσελίδα του οικείου Υπουργείου, επιχειρούν να καταργήσουν και να κατισχύσουν των διατάξεων του μόλις ψηφισθέντος νόμου.
- Ο ν. 4093/12 αποτελεί συνέχεια των πληγμάτων που δέχεται ολόκληρη η κοινωνία αλλά και τα Πανεπιστήμια ειδικότερα, τα οποία για μια ακόμη φορά γίνονται τα εξιλαστήρια θύματα μιας άδικης και άνισης δημοσιονομικής πολιτικής, αντί να ενισχύονται προκειμένου να συμβάλουν ουσιαστικά στη διέξοδο από την κρίση.
- Η παραμονή των απολυμένων υπαλλήλων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνέχιση της λειτουργίας των Πανεπιστημίων.
- Παραβλέπεται σκοπίμως, ότι το προσωπικό Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου το οποίο θίγεται με τις διατάξεις αυτές και οδηγείται σε απόλυση (μετά από τουλάχιστον μία δεκαετία υπηρεσίας σε κρίσιμες θέσεις των Πανεπιστημίων), έχει προσληφθεί με «διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας» υπό την εποπτεία και πιστοποίηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου ΑΣΕΠ ή με δικαστικές αποφάσεις.
- Ζητείται για άλλη μια φορά την εξαίρεση του χώρου της Παιδείας από ρυθμίσεις που την πλήττουν καίρια.
- Σχετικά με το σχέδιο «Αθηνά», εκφράζεται έντονη ανησυχία διότι:
α) Η κατεπείγουσα εντός 40 ημερών διαδικασία λήψης απόφασης προοιωνίζεται προειλημμένες αποφάσεις για την ικανοποίηση του έντονα ελλειμματικού προϋπολογισμού 2013 για τα Πανεπιστήμια.
β) Αγνοείται η θεσμική υποχρέωση σύγκλησης του Συμβουλίου Ανωτάτης Παιδείας, ως του αρμόδιου εισηγητικού οργάνου στο ΕΣΥΠ για τον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό και την χωροταξική διάρθρωση των πανεπιστημίων, με αυτόνομη συμμετοχή όλων των Πανεπιστημίων δια των Πρυτανικών Αρχών τους.
γ) Στο πλαίσιο της συνταγματικά κατοχυρωμένης αυτοδιοίκησης των Πανεπιστημίων, κάθε Ίδρυμα έχει το αυτονόητο δικαίωμα της διάρθρωσής του σε Σχολές και Τμήματα. Επανειλημμένα η Σύνοδος των Πρυτάνεων έχει ζητήσει την τήρηση των θεσμικών κανόνων για τον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό της ανώτατης εκπαίδευσης με ακαδημαϊκά, εθνικά και αναπτυξιακά κριτήρια και ουδέποτε αρνήθηκε να συμμετάσχει σε διάλογο για αυτό το θέμα.
- Η Σύνοδος των Πρυτάνεων επιμένει στην υπεράσπιση του αυτοδιοίκητου δημόσιου Πανεπιστημίου που δεν μπορεί να παραβιάζεται από κυβερνητικές επιλογές, οι οποίες έχουν ως μοναδικό κριτήριο την επίτευξη της εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου για τα Πανεπιστήμια και του μεσοπρόθεσμου σχεδίου δημοσιονομικής προσαρμογής.
Όπως καταλήγουν οι Πρυτάνεις στο ομόφωνο ψήφισμά τους: «Με δεδομένα τα προβλήματα που δημιουργούνται από τις προαναγγελλόμενες απολύσεις προσωπικού, τις επικείμενες κατεπείγουσες διαδικασίες συγχωνεύσεων Ιδρυμάτων/Τμημάτων, και τους ελλειμματικούς προϋπολογισμούς οι Πρυτανικές Αρχές δηλώνουν έτοιμες να θέσουν τις παραιτήσεις τους στη διάθεση του Υπουργού Παιδείας και του Πρωθυπουργού της χώρας, υπερασπιζόμενες το δημόσιο αγαθό της Παιδείας σε εποχή κρίσης και αρνούμενες να συναινέσουν στην περαιτέρω διάλυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου».
Εξισώνονται τα πτυχία των Πανεπιστημίων με αυτά των Κολλεγίων
Μία νέα ρύθμιση που προβλέπεται στο άρθρο 7 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ανατρέπονται όσα ίσχυαν έως σήμερα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προκαλώντας παράλληλα σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Μνημόνιο 3 τα πτυχία των ελληνικών πανεπιστημίων τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, θα είναι ισότιμα με τα πτυχία των Κολλεγίων που συνεργάζονται με αναγνωρισμένα Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Ουσιαστικά με τη συγκεκριμένη διάταξη εξισώνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των απόφοιτων των Κολλεγίων με αυτά των απόφοιτων των ελληνικών πανεπιστημίων.
Αναλυτικά, όπως αναφέρεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου:
«α. Τα Κολλέγια είναι πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που παρέχουν κατ’ αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές στη χώρα που εδρεύουν, οι οποίες οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς διάρκειας σπουδών και φοίτησης ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.
β. Επίσης περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη κατηγορία (κολέγια) πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τα προγράμματα σπουδών των οποίων οδηγούν σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, εφόσον αυτά τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών έχουν πιστοποίηση (accreditation) από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ορίζονται οι διεθνείς οργανισμοί πιστοποίησης.
γ. Τα πτυχία, οι τίτλοι, οι βεβαιώσεις, τα πιστοποιητικά σπουδών και οποιασδήποτε ονομασίας βεβαίωση που χορηγούν τα κολλέγια των στοιχείου α’ και β’ της παρούσας παραγράφου δύνανται της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων ανώτατης εκπαίδευσης του ελληνικού συστήματος τυπικής εκπαίδευσης σύμφωνα με την διαδικασία και τις προϋποθέσεις της Θ.16 της παρούσης».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου