Hμερομήνια: 26/11/2012
Συγγραφέας: alterthess.gr
Συγγραφέας: alterthess.gr
Ανακοίνωση σχετικά με τις καταστροφικές συνέπειες της απομάκρυνσης του Τμήματος Φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Πατρών εξέδωσαν τα μέλη του Διδακτικού και Επιστημονικού Προσωπικού του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
Αναλυτικά τα όσα αναφέρουν:
"H φήμη που κυκλοφόρησε πρόσφατα για τη συγχώνευση του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών (στο εξής ΤΦΠΠ) με το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, που εδρεύει στην Καλαμάτα, αναστάτωσε όπως ήταν φυσικό φοιτητές και διδάσκοντες, αλλά και τους πολίτες, δεδομένου ότι το 60% των φοιτητών προέρχονται από την Πάτρα και τη Δυ-τική Ελλάδα.
Ασφαλώς ο ανορθολογισμός και οι καταστροφικές συνέπειες μιας τέτοιας πρότασης είναι προφανείς για όσους έχουν στελεχώσει αυτό το Τμήμα και για όσους μπορούν να αντιληφθούν την αναγκαιότητα ύπαρξης μιας ολοκληρωμένης Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών σε ένα θετικής κατεύθυνσης πανεπιστήμιο, ώστε να υπάρχει η επιθυμητή επιστημολογική και πολιτισμική ώσμωση. Η αναζήτηση αυτής της ισορροπίας και της δυναμικής διάδρασης με-ταξύ των αντικειμένων ήταν που ώθησε πριν από αρκετά χρόνια Πρυτανικές αρχές και Υπουργείο Παιδείας να επεκτείνουν το τεχνοκρατικά εύρωστο Πανεπιστήμιο Πατρών προς το χώρο των Ανθρωπιστικών Επιστημών. Και το πείραμα πέτυχε, όπως αποδεικνύεται όχι μόνο από την πρόσφατη εξωτερική αξιολόγηση του Τμήματος Φιλολογίας, αλλά κυρίως από τις συνεργασίες που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ του εν λόγω Τμήματος και Τμημάτων Σχολών Θετι-κής Κατεύθυνσης και από άλλες παραμέτρους που θα παρουσιασθούν παρακάτω.
Ασφαλώς, μια ορθολογική και πολιτικά ορθή (δηλαδή δίχως πολιτικές σκοπιμότητες) αναδιοργάνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης θα έπρεπε να στοχεύει στην συσπείρωση των επιμέρους Τμημάτων που σπάρθηκαν για λό-γους μικροκομματικής πολιτικής ανά την Πελοπόννησο, σε έναν ενιαίο γεωγραφικό χώρο, ώστε να υπάρξει η διεπιστημονική πνευματική ζύμωση, που ήταν και είναι πάντα ζητούμενο και προϋπόθεση για την ακαδημαϊκή κοινότητα (και καίριο μέλημα των παν/μίων του εξωτερικού). Επειδή η πρόταση για συγχώνευση/μετακίνηση θα πρέπει να στηριχθεί σε επιχειρήματα ακαδημαϊκά και όχι στα ήδη πολυσυζητημένα προσωπικά πολιτικά κίνητρα του Πρωθυπουργού να ενισχύσει τη γενέτειρά του, διαλύοντας το κραταιό Πανεπιστήμιο Πατρών, θεωρούμε σκόπιμο να δώσουμε στην κοινή γνώμη και σε κάθε ενδιαφερόμενο κάποια στοιχεία που θεωρούμε σημαντικά προκειμένου να παρθεί οποιαδήποτε απόφαση.
Τα δεδομένα με αριθμούς
• Το ΤΦΠΠ λειτουργεί από το 1997 και περιλαμβάνει τρεις ειδικεύσεις:
α) Κλασικών Σπουδών (ΚΛΣΠ), β) Βυζαντινών & Νεοελληνικών Σπουδών (ΒΝΕΣ)
(γ) Γλωσσολογίας (ΓΛΩΣΣ).
• Απασχολεί 24 Μέλη ΔΕΠ με την ακόλουθη κατανομή: 3 Καθηγητές (2 ΓΛΩΣΣ, 1 ΚΛΣΠ), 6 Αναπληρωτές Καθηγητές (3 ΚΛΣΠ, 2 ΒΝΕΣ, 1 ΓΛΩΣΣ) 4 Μόνιμους Επίκουρους Καθηγητές (2 ΓΛΩΣΣ, 2 ΒΝΕΣ), 2 Επίκουρους Καθηγητές Επί Θητεία (1 ΒΝΕΣ, 1 ΚΛΣΠ), 5 Λέκτορες (1 ΓΛΩΣΣ, 1 ΒΝΕΣ, 3 ΚΛΣΠ), 4 Λέκτορες Υπό Διορισμό (1 ΓΛΩΣΣ, 1 ΒΝΕΣ, 2 ΚΛΣΠ)
• Στο ΤΦΠΠ φοιτούν 1231 προπτυχιακοί (60%+ από Πάτρα και Δ. Ελλά-δα), 49 μεταπτυχιακοί και 30 διδακτορικοί φοιτητές. Οι περισσότεροι από αυτούς εκπονούν διατριβή με χρηματοδότηση από ερευνητικά προγράμματα (Ηράκλειτος, Καραθεοδωρής, Θαλής). Κάθε χρόνο εισάγονται 223 (μετά τις μετεγγραφές κ.τ.ό.) και αποφοιτούν 119 προπτυχιακοί φοιτητές.
Η υλικοτεχνική υποδομή
α) Κλασικών Σπουδών (ΚΛΣΠ), β) Βυζαντινών & Νεοελληνικών Σπουδών (ΒΝΕΣ)
(γ) Γλωσσολογίας (ΓΛΩΣΣ).
• Απασχολεί 24 Μέλη ΔΕΠ με την ακόλουθη κατανομή: 3 Καθηγητές (2 ΓΛΩΣΣ, 1 ΚΛΣΠ), 6 Αναπληρωτές Καθηγητές (3 ΚΛΣΠ, 2 ΒΝΕΣ, 1 ΓΛΩΣΣ) 4 Μόνιμους Επίκουρους Καθηγητές (2 ΓΛΩΣΣ, 2 ΒΝΕΣ), 2 Επίκουρους Καθηγητές Επί Θητεία (1 ΒΝΕΣ, 1 ΚΛΣΠ), 5 Λέκτορες (1 ΓΛΩΣΣ, 1 ΒΝΕΣ, 3 ΚΛΣΠ), 4 Λέκτορες Υπό Διορισμό (1 ΓΛΩΣΣ, 1 ΒΝΕΣ, 2 ΚΛΣΠ)
• Στο ΤΦΠΠ φοιτούν 1231 προπτυχιακοί (60%+ από Πάτρα και Δ. Ελλά-δα), 49 μεταπτυχιακοί και 30 διδακτορικοί φοιτητές. Οι περισσότεροι από αυτούς εκπονούν διατριβή με χρηματοδότηση από ερευνητικά προγράμματα (Ηράκλειτος, Καραθεοδωρής, Θαλής). Κάθε χρόνο εισάγονται 223 (μετά τις μετεγγραφές κ.τ.ό.) και αποφοιτούν 119 προπτυχιακοί φοιτητές.
Η υλικοτεχνική υποδομή
- Στο ΤΦΠΠ λειτουργούν 3 ερευνητικά εργαστήρια: α) Μύθου και Θρη-σκείας β) Παλαιογραφίας γ) Μελέτης Νεοελληνικών Διαλέκτων.
- Το ΤΦΠΠ διαθέτει Τμηματική Βιβλιοθήκη εξειδικευμένη στις τρεις κατευθύνσεις του που περιλαμβάνει περί τους 17.000 τόμους, οι οποίοι διαρκώς αυξάνονται.
- Επιπλέον, διαθέτει Υπολογιστικό Κέντρο το οποίο λειτουργεί για την ε-ρευνητική δραστηριότητα των φοιτητών με τη συνεργασία του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πολυτε-χνείου του ΠΠ.
- Όσον αφορά την κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή για τις ανάγκες δι-δασκαλίας, γραφείων Μελών ΔΕΠ, Γραμματείας, Εργαστηρίων, Υπολογι-στών κ.τ.λ., καλύπτει ικανοποιητικά τις ανάγκες του οι οποίες θα καλυφ-θούν απόλυτα από τα κτήρια της Φαρμακευτικής, που θα διατεθούν εντός του 2013.
Το ΤΦΠΠ σε σύγκριση με τα άλλα Τμήματα Φιλολογίας της χώρας
- Το ΤΦΠΠ διαθέτει Τμηματική Βιβλιοθήκη εξειδικευμένη στις τρεις κατευθύνσεις του που περιλαμβάνει περί τους 17.000 τόμους, οι οποίοι διαρκώς αυξάνονται.
- Επιπλέον, διαθέτει Υπολογιστικό Κέντρο το οποίο λειτουργεί για την ε-ρευνητική δραστηριότητα των φοιτητών με τη συνεργασία του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πολυτε-χνείου του ΠΠ.
- Όσον αφορά την κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή για τις ανάγκες δι-δασκαλίας, γραφείων Μελών ΔΕΠ, Γραμματείας, Εργαστηρίων, Υπολογι-στών κ.τ.λ., καλύπτει ικανοποιητικά τις ανάγκες του οι οποίες θα καλυφ-θούν απόλυτα από τα κτήρια της Φαρμακευτικής, που θα διατεθούν εντός του 2013.
Το ΤΦΠΠ σε σύγκριση με τα άλλα Τμήματα Φιλολογίας της χώρας
Το ΤΘΠΠ είναι το δεύτερο τμήμα σε ολόκληρο το ΠΠ και το πρώτο στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, που πέρασε από έλεγχο εξωτερικής αξιολόγησης με ευθύνη της Α.ΔΙ.Π (Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση), τον Δεκέμβριο του 2011.Τα αποτελέσματα της εξωτερικής αξιολόγησης ήταν άριστα για το ΤΦΠΠ. Η επιτροπή διαπίστωσε το υψηλότατο επίπεδο της έρευνας, την αρτιότητα των προγραμμάτων σπουδών καθώς και τον πολύ υψηλό βαθμό ικανοποίησης των φοιτητών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Αξίζει να επιση-μανθεί ότι πολλοί διδάσκοντες συμμετείχαν και συμμετέχουν σε ερευνητικά προγράμματα ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων (Πανεπιστήμια Βερολίνο, Cambridge, McGuill, Alberta).
Η Επιτροπή Εξωτερικής Αξιολόγησης, αφού σχολιάζει την καλή και γόνιμη συνεργασία μεταξύ των τριών διαφορετικών επιστημονικών πεδίων των Τμημάτων της Σχολής, καταλήγει στην έκθεσή της με ακόλουθα: «…Το Τμήμα Φιλολογίας αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα για το Πανεπιστήμιο Πατρών και για την ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα και κλείνοντας τονίζουμε εμφατικά ότι πρέπει να υποστηριχθεί με κάθε δυνατό τρόπο».
Ανεξάρτητα από την κρίση της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης, το ΤΦΠΠ κατατάσσεται πρώτο στην έρευνα (Μέσος Δείκτης Hirsch 1,91) πανελλαδικά, με 2ο το ΤΦ του Π. Κρήτης, 3ο το ΤΦ του ΑΠΘ και 4ο το ΤΦ του Π. Ιωαννίνων (βλ. Altanopoulou et al. 2011), χάρη στην ερευνητική δραστηριότητα των μελών του και χάρη στα ερευνητικά του προγράμματα μέσω των οποίων έχει ήδη συνεισφέρει στο ΠΠ περίπου 1.500.000 Ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΤΦΠΠ ήρθε πρώτο στην αξιολόγηση για την ανάληψη του Προγράμματος «ΘΑΛΗΣ» ανάμεσα στα Τμήματα της χώρας και 2ο όσον αφορά την Αριστεία.
Το ΤΦΠΠ, χάρη στη γεωγραφική του θέση αλλά και στη φήμη του, κατατάσσεται 3ο στην επιλογή των νεοεισερχόμενων φοιτητών μέσω εισαγωγικών εξετάσεων, μετά το ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ.
Η συνεργασία με τμήματα θετικών επιστημών και ο ιδιαίτερος επι-στημονικός προσανατολισμός
Η συνύπαρξη του ΤΦΠΠ με τμήματα του πολυτεχνείου και της ιατρικής σχολής του ΠΠ οδήγησε σε συνεργασίες εξαιρετικά γόνιμες και σε πρόγραμμα σπουδών που διαφοροποιούν το συγκεκριμένο Τμήμα από τα άλλα ομοειδή τμήματα της χώρας. Ως εκ τούτου η συνύπαρξή του με τα παραπάνω τμήματα των θετικών επιστημών κρίνεται αναγκαία καθότι αναπτύσσονται συνεχώς ερευνητικές συνεργασίες μεταξύ μελών ΔΕΠ διαφορετικών σχολών. Επιπλέον, αναπτύσσονται νέες συμφωνίες ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ιδίως της ειδίκευσης Γλωσσολογίας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για την υλοποίηση του Προγράμματος ΘΑΛΗΣ τα ΤΦ συνεργάζεται με το Τμήμα Πληροφορικής του ΠΠ , ότι τα μαθήματα «Γλώσσα και εγκέφαλος» και «Νευρογλωσσολογία», που προσφέρονται στην Ειδίκευση Γλωσσολογίας σε συνεργασία με τη Σχολή Ιατρικής και το 13ο Συνέδριο Ιατρικής Χημείας του Πανεπιστημίου Πατρών (Μάιος 2012), το αφιερωμένο στον Δαρβινισμό, το οποίο στόχευε στη διεπιστημονικότητα και στο οποίο συμμετείχαν μέλη ΔΕΠ της Ειδίκευσης ΒΝΕΣ και Κλασικών Σπουδών. Επιπλέον, το Τμήμα Φιλολογίας συνεργάζεται και με τα άλλα Τμήματα της Σχολής: το Τμήμα Φιλοσοφίας, το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών και το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, με τα οποία μοιράζεται μαθήματα στο Πρόγραμμα Σπουδών. Ακόμη, κάποια διατμηματικά προγράμματα είναι σαφώς αγκυρωμένα στη συγκεκριμένη περιοχή, αλλά και εξαρτημένα από τη διεπιστημονική συνεργασία, όπως π.χ. το πρόγραμμα που στοχεύει στη διάσωση και αποκατάσταση των κωδίκων και άλλου πολύτιμου υλικού της ιστορικής (υστεροβυζαντινής) Μονής Ομπλού, που συνιστά ανεκτίμητη εθνική κληρονομιά και βρίσκεται στην περιοχή.
Το ΤΦΠΠ προσφέρει τα μέγιστα στην τοπική κοινωνία με την εντατική και αδιάλειπτη συμμετοχή των μελών ΔΕΠ στην πολιτιστική δραστηριότητα της Πάτρας και της ευρύτερης Αχαΐας αλλά και με την υποστήριξη αναγκών που σχετίζονται με τη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων της Νεοελληνικής γλώσσας και των Αρχαίων Ελληνικών και τη μελέτη των τοπικών διαλέ-κτων.
Το ΤΦΠΠ, χάρη στη σύνθεσή του σε πλήθος και ειδικεύσεις Μελών ΔΕΠ, διαθέτει ένα απόλυτα ισορροπημένο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών που προσφέρει επαρκή εκπαίδευση και κατάρτιση δίνοντας στους αποφοίτους του πολυάριθμες διεξόδους επαγγελματικής αποκατάστασης. Επιπλέον, έχει συγκροτήσει και ολοκληρωμένο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών που, όπως δείχνει ο τίτλος, παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στο επιστημονικό πεδίο που καλλιεργεί: «Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Γλώσσα και τα Κείμενα». Το μεταπτυχιακό αυτό διανύει ήδη τον τρίτο κύκλο και έχει γίνει πόλος έλξης όχι μόνο για τους αποφοίτους του Τμήματος αλλά και για φοιτητές από τα Ιό-νια νησιά και από άλλα Τμήματα Φιλολογίας της χώρας. Ασφαλώς η γεωγραφική θέση είναι εξαιρετικά κρίσιμη διότι επιτρέπει στους ερευνητές νε μεταβαίνουν συχνά σε βιβλιοθήκες και αρχεία που βρίσκονται στην Αθήνα.
Το ΤΦΠΠ ήταν το πρώτο ή έστω από τα πρώτα ΤΦ στην Ελλάδα που σχε-δίασε και υλοποιεί Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης Τελειοφοίτων, ανάλογο με εκείνα των σχολών θετικών επιστημών και των πολυτεχνείων. Το πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα οι φοιτητές να προσανατολιστούν και να ασκη-θούν επ’ αμοιβή σε δέκα διαφορετικούς άξονες επαγγελματικής αποκατάστασης (Διδασκαλία ΝΕ, ΑΕ και Λατινικών στο σχολείο, Διδασκαλία ΝΕ ως Ξένης Γλώσσας, Μετάφραση-Επιμέλεια Εκδόσεων/Κειμένων, Διαφήμιση και Επι-κοινωνία, Δημιουργία Λεξικών, Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Ανά-πτυξη Γλωσσικής Τεχνολογίας, Γλωσσική Έρευνα, Παροχή Διοικητικών Υπηρεσιών σε Επιχειρήσεις). Κάποιοι από τους παραπάνω τομείς είναι στενά συ-νυφασμένοι με τη γεωγραφική θέση του Τμήματος, όπως η συνεργασία με πολιτισμικούς φορείς της Πάτρας, το Αρχαιολογικό Μουσείο, η Εφορεία Αρ-χαιοτήτων κ. ά.
Η γεωγραφική θέση καθοριστική για την επιστημονική φυσιογνω-μία του ΤΦΠΠ
Το ΤΦΠΠ χάρη στη γεωγραφική του θέση αποτελεί πόλο έλξης ξένων επιστημόνων που το επισκέπτονται συστηματικά μέσω Erasmus ή μέσω ειδικών προσκλήσεων για διδασκαλία και έρευνα. Το Τμήμα Φιλολογίας δέχθηκε το ένα τρίτο των ξένων φοιτητών που ήλθαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών, δηλαδή το 33%.
Επίσης, χάρη στη γεωγραφική του θέση, το ΤΦΠΠ διατηρεί στενή συνεργασία με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ιταλίας μέσω ερευνητικών προγραμμάτων και ανταλλαγής επιστημονικού προσωπικού. Αρκεί να ανα-φερθεί ότι από τις 25 συνεργασίες με εκπαιδευτικά και ερευνητικά κέντρα της Ευρώπης οι 20 αφορούν την Ιταλία.
Το ΤΦΠΠ έχει πλήρως ταυτιστεί με την ανάπτυξη του ΠΠ στη συγκεκρι-μένη γεωγραφική περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Χάρη στις μικρές και μεσαίες οδικές αποστάσεις, οι φοιτητές που το επιλέγουν προέρχονται κυρίως από την Πάτρα αλλά και από περιοχές της Δυτικής Ελλάδας (Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα, Ηλεία) και την Αθήνα. Με γνώμονα την υλοποιούμενη μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ με τον νέο νόμο-πλαίσιο που καθιστά τα πανεπιστήμια περισσότερο εξωστρεφή, το ΤΦΠΠ διαθέτει την υποδομή και τη γνώση να διασυνδεθεί ου-σιαστικότερα με την τοπική κοινωνία και να προσφέρει ποικίλες υπηρεσίες που θα είχαν σημαντικό οικονομικό όφελος για την κοινωνία, το ΠΠ και το ί-διο το ΤΦ.
Το ΤΦΠΠ γνωρίζει πώς και σχεδιάζει να εργαστεί και για την προσέλκυση ξένων φοιτητών με μεγάλα οφέλη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Άλλωστε εί-ναι ίσως το μόνο ΤΦ που ενθαρρύνει τη συγγραφή Διδακτορικών Διατριβών στα αγγλικά για διάδοση της αποκτώμενης γνώσης σε διεθνές επίπεδο.
Το ΤΦΠΠ επίσης σχεδιάζει να δραστηριοποιηθεί από τη θέση του στην Πάτρα σε διεθνείς συνεργασίες με την παροχή προγραμμάτων με δικαιόχρηση σε πανεπιστήμια των Βαλκανίων και της Μ. Ανατολής, δραστηριότητα που θα αποφέρει σημαντικά έσοδα στο ΠΠ και στην τοπική κοινωνία και θα εδραιώσει περαιτέρω τη φήμη του στο εξωτερικό.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ΤΦΠΠ συνιστά μια ολοκληρωμένη ακαδη-μαϊκή μονάδα με σημαντική συνεισφορά στην ακαδημαϊκή κοινότητα και ιδίως στο ΠΠ. Το υψηλό επίπεδο των παρεχομένων γνώσεων αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι απόφοιτοί μας γίνονται δεκτοί για μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές σε φημισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού (στο Cambridge, Lancaster, UCL, Potsdam, Leiden King’s College, McGill, Simon Fraser, University of California, Ohio-State, κ.λπ.). Οι διδάκτορες του Τμήματός μας συνεχίζουν την έρευνά τους σε μεταδιδακτορικό επίπεδο ή κατέ-χουν/διεκδικούν ακαδημαϊκές θέσεις σε ΑΕΙ και ερευνητικά ινστιτούτα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ακόμη, όσοι δεν συνεχίζουν τις σπουδές τους απορροφώνται σε ικανοποιητικό βαθμό στην αγορά εργασίας σε επαγγέλματα σχετικά, εν μέρει σχετικά ή και μη σχετικά με την εκπαίδευση.
Είναι τουλάχιστον παράλογο ένα ολοκληρωμένο, ανεξάρτητο, εύρωστο και διεθνώς καταξιωμένο Τμήμα με δεκαπενταετή ζωή να «ξεριζώνεται» από τον τόπο και το πανεπιστήμιό του, όπου αναδείχθηκε και με του οποίου τα τμήματα συνεργάζεται, και να μετακινείται για να συγχωνευθεί με ένα ολιγο-μελές και ολιγόζωο Τμήμα, αποκομμένο από οποιοδήποτε ακαδημαϊκό κέ-ντρο.
Η μετακίνηση του ΤΦΠΠ στην Καλαμάτα και η συγχώνευσή του με το ΤΦΠαΠελ θα ήταν καταστροφική για το ΤΦ αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό του και θα ανέκοπτε πλήρως τη συνεχώς αυξανόμενη δυναμική του για τους ακόλουθους λόγους:
1. Θα ήταν μεγάλη απώλεια για την πόλη της Πάτρας διότι θα στερούσε την περιοχή από μια πηγή αριστείας και από τη δυνατότητα πολιτισμικής ώσμωσης με την ακαδημαϊκή κοινότητα.
2. Θα ήταν μεγάλη απώλεια και για το Πανεπιστήμιο διότι αφενός θα δι-ατάρασσε την ισορροπία της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστη-μών, της οποίας αποτελεί μέρος, αφετέρου θα αφαιρούσε τη δυνατότητα συνεργασίας με τμήματα σχολών θετικής κατεύθυνσης σε τομείς έξω από τους καθιερωμένους. Επιπλέον, θα κατέστρεφε πολλά προγράμματα και συνεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και είναι άμεσα εξαρτημένα από τον συγκε-κριμένο γεωγραφικό χώρο.
3. Θα αλλοίωνε σημαντικά τον ιδιαίτερο επιστημονικό προσανατολισμό του ΤΦΠΠ καθώς αυτός κατά πολύ στηρίζεται και στη συνύπαρξή του με τα άλλα τμήματα της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών αλλά, κυρίως, με άλλα τμήματα Σχολών Θετικών Επιστημών. Η συγχώνευση του τμήματος με ένα Τμήμα διαφορετικού προσανατολισμού θα απέκοπτε τα μέλη ΔΕΠ από το προσωπικό τους επιστημονικό περιβάλλον και θα ανέκοπτε την με καιρό και με κόπο αποκτημένη δυναμική και την ιδιοπροσωπία τους.
4. Θα ανάγκαζε τους φοιτητές, και μάλιστα τους Πατρινούς, να εγκατα-σταθούν σε άλλη πόλη (260 χλμ. μακριά) με τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο για τις οικογένειές τους και μάλιστα σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής δυ-σπραγίας.
5. Θα ανάγκαζε τα περισσότερα Μέλη ΔΕΠ που υπηρετούν στο ΤΦΠΠ να αναζητήσουν αλλού εργασία δεδομένων και των μισθολογικών περικοπών που υφίσταται ο κλάδος.
6. Θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στις οικογένειες των Μελών ΔΕΠ, που μετακόμισαν από άλλες περιοχές της Ελλάδας και εγκαταστάθηκαν στην Πάτρα μετά τον διορισμό τους στο ΠΠ, εδώ και δεκαπέντε χρόνια.
2. Θα ήταν μεγάλη απώλεια και για το Πανεπιστήμιο διότι αφενός θα δι-ατάρασσε την ισορροπία της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστη-μών, της οποίας αποτελεί μέρος, αφετέρου θα αφαιρούσε τη δυνατότητα συνεργασίας με τμήματα σχολών θετικής κατεύθυνσης σε τομείς έξω από τους καθιερωμένους. Επιπλέον, θα κατέστρεφε πολλά προγράμματα και συνεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και είναι άμεσα εξαρτημένα από τον συγκε-κριμένο γεωγραφικό χώρο.
3. Θα αλλοίωνε σημαντικά τον ιδιαίτερο επιστημονικό προσανατολισμό του ΤΦΠΠ καθώς αυτός κατά πολύ στηρίζεται και στη συνύπαρξή του με τα άλλα τμήματα της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών αλλά, κυρίως, με άλλα τμήματα Σχολών Θετικών Επιστημών. Η συγχώνευση του τμήματος με ένα Τμήμα διαφορετικού προσανατολισμού θα απέκοπτε τα μέλη ΔΕΠ από το προσωπικό τους επιστημονικό περιβάλλον και θα ανέκοπτε την με καιρό και με κόπο αποκτημένη δυναμική και την ιδιοπροσωπία τους.
4. Θα ανάγκαζε τους φοιτητές, και μάλιστα τους Πατρινούς, να εγκατα-σταθούν σε άλλη πόλη (260 χλμ. μακριά) με τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο για τις οικογένειές τους και μάλιστα σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής δυ-σπραγίας.
5. Θα ανάγκαζε τα περισσότερα Μέλη ΔΕΠ που υπηρετούν στο ΤΦΠΠ να αναζητήσουν αλλού εργασία δεδομένων και των μισθολογικών περικοπών που υφίσταται ο κλάδος.
6. Θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στις οικογένειες των Μελών ΔΕΠ, που μετακόμισαν από άλλες περιοχές της Ελλάδας και εγκαταστάθηκαν στην Πάτρα μετά τον διορισμό τους στο ΠΠ, εδώ και δεκαπέντε χρόνια.
Και ενώ θα περίμενε κανείς την αντίστροφη κίνηση (την ενσωμάτωση του πενταετούς, ολιγομελούς ΤΦΠαΠελ στο ΠΠ), αφού η καταστροφική διάστα-ση της αντίστροφης μετακίνησης που σχεδιάζει το Υπουργείο είναι αυταπό-δεικτη, όσο και να ψάξει κανείς, δεν διακρίνει την παραμικρή ωφέλεια για την Εκπαίδευση από αυτήν την κίνηση. Το μόνο που φαίνεται ολοκάθαρα εί-ναι ότι ακολουθείται και εδώ η ίδια καταστροφική πολιτική για την ανώτατη εκπαίδευση, που οδήγησε στην ίδρυση πανεπιστημιακών μικρομάγαζων ανά την Πελοπόννησο, τμημάτων καταδικασμένων στην απομόνωση και στον μο-νολιθικό επιστημονικό αποκλεισμό τους. Το θλιβερό είναι ότι ακόμη και στο χείλος της καταστροφής εξακολουθούν να παίζονται καθαρά μικροκομματικά παιγνίδια (παράλληλα με αυτό του διορισμού υποτακτικών, σωρηδόν, στο Μουσείο της Ακρόπολης). Και σε μια στιγμή τόσο κρίσιμη για τη χώρα η ε-ξουσία εξακολουθεί την παράλογη πολιτική που ακολούθησε ο δικομματισμός τα τελευταία 30 χρόνια, ενδεχομένως, με στόχο να «τιμωρήσει» το ΠΠ για την αυστηρή κριτική του στον τελευταίο νόμο για την παιδεία.
Το ΤΦΠΠ έχει καταφέρει μέσα στα 15 χρόνια λειτουργίας του να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη των ανθρωπιστικών επιστημών σε διεθνές επίπεδο, σε ένα από τα πιο δυναμικά πανεπιστήμια της χώρας στους τομείς της τεχνολογίας και των θετικών επιστημών. Η μετακίνησή του δίχως προηγούμενη ανταλλαγή απόψεων με το ανθρώπινο δυναμικό του, μέλη ΔΕΠ και φοιτητές, ισοδυναμεί με έλλειψη σεβασμού απέναντι στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Και η έλλειψη σεβασμού απέναντι στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες καθρεφτίζει ασφαλώς την αυξανόμενη αδιαφορία μιας καταναλωτικής κοινωνίας που εξορίζει από τον ορίζοντα των στόχων της τον ανθρωπισμό, την τέχνη, τα γράμματα και αρκείται στο κέρδος. Η παρακμή ξεκινάει φυσικά από την πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης, όταν δεν στοχεύει στην παραγωγή υπεύθυνων πολιτών αλλά ενεργών καταναλωτών ή όταν η Εκπαίδευση γίνεται ένα ερώτημα επένδυσης για προσωπικό όφελος ή όπως εύστοχα διατύπωσε ο καθηγητής Συγκριτικής Λογοτεχνίας Thomas Docherty, «ένα λυπηρό σχόλιο στις ανθρώπινες δυνατότητες»
Το ΤΦΠΠ έχει καταφέρει μέσα στα 15 χρόνια λειτουργίας του να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη των ανθρωπιστικών επιστημών σε διεθνές επίπεδο, σε ένα από τα πιο δυναμικά πανεπιστήμια της χώρας στους τομείς της τεχνολογίας και των θετικών επιστημών. Η μετακίνησή του δίχως προηγούμενη ανταλλαγή απόψεων με το ανθρώπινο δυναμικό του, μέλη ΔΕΠ και φοιτητές, ισοδυναμεί με έλλειψη σεβασμού απέναντι στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Και η έλλειψη σεβασμού απέναντι στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες καθρεφτίζει ασφαλώς την αυξανόμενη αδιαφορία μιας καταναλωτικής κοινωνίας που εξορίζει από τον ορίζοντα των στόχων της τον ανθρωπισμό, την τέχνη, τα γράμματα και αρκείται στο κέρδος. Η παρακμή ξεκινάει φυσικά από την πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης, όταν δεν στοχεύει στην παραγωγή υπεύθυνων πολιτών αλλά ενεργών καταναλωτών ή όταν η Εκπαίδευση γίνεται ένα ερώτημα επένδυσης για προσωπικό όφελος ή όπως εύστοχα διατύπωσε ο καθηγητής Συγκριτικής Λογοτεχνίας Thomas Docherty, «ένα λυπηρό σχόλιο στις ανθρώπινες δυνατότητες»
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου