Ημερομηνία: 18/1/2012
Συγγραφέας: Φοιτητική Ενημέρωση
Η ανασύσταση των Ακαδημιών: Οι καταστροφικές συνέπειες της μετακίνησης των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λαμία
Το πλαίσιο
Την προηγούμενη βδομάδα ενημερωθήκαμε ατύπως ότι κατά τη συνάντηση των πρυτανικών αρχών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στις αρχές Ιανουαρίου 2013 διατυπώθηκε ερώτημα που αφορά –ανάμεσα σε άλλα– μετακίνηση όλων των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας από τον Βόλο στη Λαμία. Το ευρύτερο πλαίσιο αφορούσε συγχώνευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας και μετονομασία του σε Πανεπιστήμιο Κεντρικής Ελλάδας.
Η κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου και οι πρόεδροι των τριών Παιδαγωγικών Τμημάτων (Προσχολικής, Δημοτικής και Ειδικής Αγωγής) δεν έλαβαν κάποια επίσημη ενημέρωση από τις αρχές του Πανεπιστημίου ούτε από το Υπουργείο Παιδείας για το πιθανό σενάριο μετακίνησης, ενώ ταυτόχρονα στον Τύπο διαρρέουν φήμες για το ενδεχόμενο. Στις 11/1/2013 κυκλοφόρησε κείμενο του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο οποίο αναφερόταν αρνητικά, αλλά με γενικό τρόπο και χωρίς να κατονομάζονται τα Παιδαγωγικά Τμήματα, στην πιθανότητα μετακίνησης οποιουδήποτε τμήματος του Π.Θ. σε άλλη πόλη.
Ο ρόλος των Παιδαγωγικών Τμημάτων
Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής και Δημοτικής εκπαίδευσης είναι από τα ιδρυτικά τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ενώ το Τμήμα Ειδικής Αγωγής συνιστά το μοναδικό Πανεπιστημιακό τμήμα ανάλογης ειδίκευσης σε όλη την Ελλάδα. Στην μακρόχρονη παρουσία τους στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας έχουν αναπτύξει επιστημονικές συνεργασίες με άλλα τμήματα του Π.Θ. όπως και με το Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας με το οποίο συμμετέχουν στην ίδια σχολή. Συγκεκριμένα, τα Παιδαγωγικά Τμήματα έχουν αναπτύξει κοινά ερευνητικά προγράμματα με πολλά άλλα τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ενδεικτικά: το τμήμα Αρχιτεκτόνων, το τμήμα Φυτικής Παραγωγής, το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, το τμήμα Ιατρικής κ.ά), έχουν συμμετάσχει σε διδακτορικές διατριβές, έχουν διοργανώσει από κοινού συνέδρια και ημερίδες, έχουν συνεργασίες σε επίπεδο εργαστηρίων και μεταπτυχιακών μαθημάτων. Τέλος, τα τελευταία ακαδημαϊκά έτη τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών όλων των τμημάτων της σχολής αναπτύσσονται παράλληλα, με κοινή διεξαγωγή μαθημάτων. Τυχόν απομάκρυνση των Παιδαγωγικών θα έχει συνέπειες και για το Ι.Α.Κ.Α.. Η διακοπή των συνεργασιών θα απομονώσει τα παιδαγωγικά από το υπόλοιπο Πανεπιστήμιο και θα γυρίσει την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πίσω στη λογική των Ακαδημιών, η οποία είναι ξεπερασμένη για λόγους ακαδημαϊκούς και επιστημονικούς.
Παράλληλα, τα Παιδαγωγικά Τμήματα έχουν σημαντική ώσμωση με την κοινωνία και την εκπαίδευση στη Θεσσαλία. Για τρεις δεκαετίες αναπτύσσεται ένα εκτεταμένο δίκτυο πρακτικής άσκησης με τα σχολεία του Βόλου το οποίο επιτρέπει την ανταλλαγή γνώσεων, διδακτικής υποστήριξης των φοιτητών/τριών από τους/τις εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και θεωρητικής ενίσχυσης των παιδαγωγικών και διδακτικών πρακτικών στα σχολεία. Μέσω χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, ημερίδων και συνεργασιών με σχολικούς συμβούλους και διευθυντές σχολείων, μέλη ΔΕΠ και μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες των Παιδαγωγικών Τμημάτων έχουν οργανώσει ή και στηρίξει επιμορφωτικές και ερευνητικές δράσεις σε όλους του νομούς της Περιφέρειας.
Επίσης, τις τρεις δεκαετίες κατά τις οποίες λειτουργούν τα παιδαγωγικά τμήματα στον Βόλο έχουν αναπτύξει σχέσεις συνεργασίας και έρευνας με πολλούς εκπαιδευτικούς και σχολεία της περιοχής, σχέσεις που αναπτύσσουν την έρευνα και λειτουργούν ανατροφοδοτικά για τους διάφορους τομείς της παιδαγωγικής θεωρίας. Στα περισσότερα ερευνητικά προγράμματα των Παιδαγωγικών τμημάτων η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της περιοχής είναι απολύτως απαραίτητη. Εξίσου σημαντική είναι η επικούρηση του προγράμματος πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών των τμημάτων μας από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς του Βόλου, στην πλειοψηφία τους αποφοίτους των μεταπτυχιακών προγραμμάτων του ΠΘ, οι οποίοι έχουν μακρόχρονη εμπειρία και εξειδίκευση στην πρακτική άσκηση. Παράλληλα, σε όλα τα παιδαγωγικά λειτουργεί πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης ενταγμένο στο ΕΣΠΑ στο οποίο συμμετέχει πλήθος φοιτητών (περίπου 70 φοιτητές/τριες ετησίως σε κάθε Παιδαγωγικό τμήμα) και πλήθος συνεργαζόμενων εκπαιδευτικών φορέων από την πόλη του Βόλου και τις άλλες πόλεις της Θεσσαλίας.
Τέλος, τα Παιδαγωγικά Τμήματα του Π.Θ. έχουν αναπτύξει συνεργασίες με πολλούς φορείς της πόλης του Βόλου και της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλίας, όπως το Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο, το Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή (το οποίο περιήλθε στη κατοχή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με δωρεά της οικογένειας του λαογράφου) και το μουσείο Θεόφιλου, το κέντρο Ιστορίας της πόλης του Βόλου, το μουσείο στο χώρο της πλινθοκεραμοποιίας Τσαλαπάτα, το Γενικό Νομαρχιακό Νοσοκομείου Βόλου, το ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ, ΚΕ.Δ.Δ.Υ., την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας & Αποκατάστασης Αναπήρων Παιδιών (ΕΛ.Ε.Π.Α.Π.), το Περιφερειακό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Μακρυνίτσας και Μουζακίου, το ΚΕ.ΣΥ.Π. Μαγνησίας και πολλά άλλα.
Οι αριθμοί
Το ΠΤΔΕ ιδρύθηκε το 1984 (ΦΕΚ 31/20x3x1984). Απασχολεί 18 μέλη ΔΕΠ (4 Καθηγητές, 7 Αναπληρωτές καθηγητές, 4 Επίκουρους Καθηγητές Επίκουρους καθηγητές και 3 Λέκτορες) και ακόμη 1 μέλος ΔΕΠ σε αναμονή διορισμού. Στη γραμματεία του τμήματος απασχολούνται 2 διοικητικοί Υπάλληλοι και 2 μέλη ΕΤΕΠ. Στο τμήμα φοιτούν 841 προπτυχιακοί φοιτητές 158 εκ των οποίων προέρχονται από την πόλη του Βόλου και συνολικά 400 από την περιφέρεια της Μαγνησίας οι οποίοι συχνά μετακινιούνται καθημερινά για τις ανάγκες των μαθημάτων. Στο τμήμα λειτουργούν δύο Μεταπτυχιακά Προγράμματα α) από το 2005 λειτουργεί το Πρόγραμμα με τίτλο ‘Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης’ με το οποίο δέχεται ετησίως περίπου 30 μεταπτυχιακούς φοιτητές. Μέχρι σήμερα έχουν εγγραφεί στο παραπάνω μεταπτυχιακό 182 φοιτητές. β) από το 2003 λειτουργεί το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης και Παραγωγή Διδακτικού Υλικού» το οποίο δέχεται ετησίως περίπου 24 μεταπτυχιακούς φοιτητές. Μέχρι σήμερα έχουν εγγραφεί στο παραπάνωπρόγραμμα 150 μεταπτυχιακοί φοιτητές. Σήμερα στο Τμήμα υπάρχουν 42 Υποψήφιοι Διδάκτορες και 32 κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος.
Το ΠΤΠΕ ιδρύθηκε το 1984. Απασχολεί 23 μέλη ΔΕΠ (4 Καθηγητές, 7 Αναπληρωτές καθηγητές, 8 Επίκουρους καθηγητές και 4 Λέκτορες) και ακόμη 3 μέλη ΔΕΠ σε αναμονή διορισμού. Στην γραμματεία του τμήματος απασχολούνται 4 Υπάλληλοι και μία υπάλληλος κατηγορίας ΕΤΕΠ. Στο τμήμα φοιτούν 750 προπτυχιακοί φοιτητές 133 των οποίων προέρχεται από την Μαγνησία και συνολικά 316 από την περιφέρεια της Θεσσαλίας οι οποίοι συχνά μετακινούνται ημερησίως για τις ανάγκες των μαθημάτων. Στο τμήμα λειτουργεί από το 2004 Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Παιδαγωγικό Υλικό και Παιδαγωγικό Παιχνίδι στην πρώτη παιδική ηλικία» από το οποίο δέχεται ετησίως περίπου 20 μεταπτυχιακούς φοιτητές μέχρι σήμερα έχουν εγγραφεί στο μεταπτυχιακό 195 φοιτητές. Σήμερα στο Τμήμα υπάρχουν 48 Υποψήφιοι διδάκτορες και 35 κάτοχοιδιδακτορικού διπλώματος.
Το Π.Τ.Ε.Α. ιδρύθηκε το 1993. Απασχολεί 20 μέλη Δ.Ε.Π. (3 Καθηγητές, 7 Αναπληρωτές Καθηγητές, 7 Επίκουρους Καθηγητές και 3 Λέκτορες) ενώ υπάρχει και 1 εκλεγμένο μέλος Δ.Ε.Π. σε αναμονή διορισμού και 6 θέσεις Δ.Ε.Π. υπό προκήρυξη. Στην γραμματεία του τμήματος απασχολούνται 4 Υπάλληλοι και ένας υπάλληλος με σύμβαση έργου, ενώ στο Τμήμα υπηρετεί και 1 μέλος Ε.Τ.Ε.Π.. Στο Τμήμα φοιτούν 573 προπτυχιακοί φοιτητές, εκ των οποίων 162 προέρχονται από την πόλη του Βόλου ή τις άλλες πόλεις της περιφέρειας της Θεσσαλίας και συχνά μετακινούνται ημερησίως για τις ανάγκες των μαθημάτων. Στο Τμήμα λειτουργούν από το 2009 δύο (2) Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Ειδική Αγωγή» και «Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία» τα οποία παρακολουθούν 55 μεταπτυχιακοί φοιτητές. Σήμερα στο Τμήμα υπάρχουν 52 Υποψήφιοι διδάκτορες ενώ έχουν ήδη ολοκληρώσει τη διατριβή τους και είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος του Τμήματος 24 άτομα.
Η υλικοτεχνική υποδομή
• Στα Παιδαγωγικά Τμήματα λειτουργούν αυτή τη στιγμή πολλά ερευνητικά εργαστήρια. Συγκεκριμένα: στο ΠΤΔΕ λειτουργούν 8 εργαστήρια, στο ΠΤΠΕ και στο ΠΤΕΑ λειτουργούν από 6 εργαστήρια τα οποία θεραπεύουν διάφορους τομείς της Παιδαγωγικής έρευνας αλλά και άλλων επιστημών. Ενδεικτικά: υπάρχουν εργαστήρια Φυσικών Επιστημών, Διδασκαλίας της Γλώσσας, Μαθηματικής Εκπαίδευσης, Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Μαθησιακών Δυσκολιών, Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, Ψυχολογικής Έρευνας, Εκπαιδευτικών Τεχνολογικών και Ανάπτυξης Λογισμικού, Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής Έρευνας κ.ά.,τα οποία έχουν οργανώσει δίκτυα συνεργασίας με εκπαιδευτικούς, διδάκτορες και ερευνητές στην περιοχή του Βόλου και ευρύτερα της Θεσσαλίας. Το ερευνητικό έργο που παράγεται στα εργαστήρια δημοσιοποιείται σε έγκριτα διεθνή και ελληνικά περιοδικά και προάγει την παιδαγωγική επιστήμη αλλά και τις επιστήμες τις οποίες θεραπεύουν τα μέλη ΔΕΠ των Παιδαγωγικών Τμημάτων.
• Τα Παιδαγωγικά διαθέτουν 3 Υπολογιστικά κέντρα για την εκπαίδευση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών μας.
• Όσον αφορά την κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή για τις ανάγκες διδασκαλίας, γραφείων Μελών ΔΕΠ, Γραμματείας, Εργαστηρίων, Υπολογιστών κ.τ.λ. , αυτές καλύπτονται στο κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου και σε εφεδρικό χώρο που νοικιάζει το Π.Θ. αποκλειστικά για τις ανάγκες των παιδαγωγικών τμημάτων. Για τις ανάγκες διδασκαλίας τα Παιδαγωγικά Τμήματα αξιοποιούν καθόλη τη διάρκεια του ημερήσιου προγράμματος και σε πλήρη λειτουργία: 1 αμφιθέατρο 350 θέσεων, 1 αμφιθέατρο 180 θέσεων, 4 μεγάλες αίθουσες περίπου 170 θέσεων, 4 αίθουσες περίπου 70 ατόμων, 2 αίθουσες εικαστικών και μία αίθουσα χορού.
Οι συνέπειες
H φήμη που κυκλοφόρησε πρόσφατα για τη μετακίνηση των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λαμία θορύβησε φοιτητές και διδάσκοντες, αλλά και τους πολίτες, δεδομένου ότι μεγάλος αριθμός των φοιτητών προέρχονται από τον Βόλο και τις άλλες πόλεις της Θεσσαλίας. Οι συνέπειες μίας μετακίνησης είναι προφανείς για όσους έχουν εργαστεί στα Παιδαγωγικά Τμήματα, για τους φοιτητές/τριες αλλά και για όλους τους φορείς της Θεσσαλίας που συνεργάζονται με τα Παιδαγωγικά Τμήματα. Η ίδια η διαδικασία της μετακίνησης των τριών τμημάτων δεν είναι άσκηση επί χάρτου αλλά απαιτεί τεράστια κονδύλια και στην παρούσα οικονομική συγκυρία καθιστούν το σχέδιο λογικά ανεφάρμοστο.
Είναι αδύνατον να βρεθεί ο οποιοσδήποτε λογικός λόγος υποστήριξης ενός τέτοιου ενδεχόμενου. Ούτε χωροταξικοί, ούτε επιστημονικοί και ακόμη χειρότερα ούτε οικονομικοί λόγοι μπορεί να υποστηριχθούν οι οποίοι θα οδηγούσαν τρία τμήματα με 61 μέλη ΔΕΠ και 2.500 προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές να μετακινηθούν από την πόλη του Βόλου σε μία άλλη περιφέρεια. Ο μόνος πιθανός λόγος είναι καθαρά μικροxκομματικός και αντιστοιχεί στους λόγους για τους οποίους δημιουργήθηκε πλήθος πανεπιστημιακών τμημάτων σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Στην περίπτωση δε των Παιδαγωγικών Τμημάτων, έχουμε τη μοναδική περίπτωση όπου προτείνεται η μετακίνηση από το σώμα ενός οργανωμένου και ακμαίου Πανεπιστημίου σε μία άλλη πόλη. Διερωτόμαστε λοιπόν, ποια ανάγκη εξοικονόμησης ικανοποιείται από μία τέτοια μετακίνηση; Ποιοι ακαδημαϊκοί λόγοι επιβάλλουν μία τέτοια μετακίνηση, πέραν των ιδίων συμφερόντων μελών της κυβέρνησης; Είναι παράλογο έστω και να εκφωνείται από τη μεριά του Υπουργείου Παιδείας ένα τέτοιο σχέδιο μετακίνησης όπου τρία ανεξάρτητα και εύρωστα τμήματα με πάνω από δύο δεκαετίες ζωής και ανάπτυξης θα φύγουν από τον τόπο τους για να πάνε σε μία πόλη που δεν διαθέτει ούτε τις κατάλληλες υποδομές, ούτε άλλα Πανεπιστημιακά τμήματα και να αποκοπούν από τα υπόλοιπα Πανεπιστημιακά τμήματα και τους εκπαιδευτικούς και άλλους φορείς με τους οποίους συνεργάζονται επί μακρόν.
Η μετακίνηση των Παιδαγωγικών Τμημάτων στη Λαμία θα ήταν καταστροφική για τα ίδια τα τμήματα αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό τους και θα ανέκοπτε πλήρως τη συνεχώς αυξανόμενη δυναμική τους για τους ακόλουθους λόγους: Θα αποκόπτονταν η ώσμωση με την κοινωνία του Βόλου, θα διαταρασσόταν οι ισορροπίες στις Σχολές του ΠΘ, θα διαρρηγνύονταν οι μακρόχρονες σχέσεις με την εκπαιδευτική κοινότητα του Βόλου και των άλλων Θεσσαλικών πόλεων, θα ανάγκαζε φοιτητές/τριες να μετακινθούν σε μία άλλη πόλη 100 χλμ μακριά με τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, θα δημιουργούσε ανυπέρβλητα οικονομικά προβλήματα στα μέλη ΔΕΠ και μάλιστα σε μία
εποχή μέγιστης οικονομικής κρίσης και συρρίκνωσης των μισθών. Και όλα αυτά χωρίς κανένα φανερό όφελος, αλλά με πολύ μεγάλο οικονομικό κόστος για το κράτος.
Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι το σχέδιο μετακίνησης των Παιδαγωγικών Τμημάτων είναι καταδικαστέο, ανορθολογικό και δεν εξυπηρετεί κανένα ακαδημαϊκό, οικονομικό ή άλλο λόγο. Ακολουθεί το παλαιό και κατακριτέο μοντέλο ίδρυσης τμημάτων (στην προκείμενη περίπτωση μετακίνησης) χωρίς αναπτυξιακούς, ακαδημαϊκούς λόγους με αποκλειστικό γνώμονα την εξυπηρέτηση πολιτικών συμφερόντων. Επίσης, η μετακίνησητων Παιδαγωγικών Τμημάτων δεν μπορεί παρά να ειδωθεί ως ένα σενάριο αναβίωσηςαναχρονιστικών πρακτικών εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, μιας η απομόνωση τους θα τα οδηγήσει σε μαρασμό.
Τα Παιδαγωγικά Τμήματα δηλώνουμε την απόλυτη αντίθεσή μας σε ενδεχόμενη μετακίνησή μας στην πόλη της Λαμίας και καλούμε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και όλους τους φορείς της πόλης να εναντιωθούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Η κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου, Ελένη Ανδρέου
Ο Πρόεδρος του ΠΤΔΕ, Τριαντάφυλλος Τριανταφυλλίδης
Η Πρόεδρος του ΠΤΠΕ, Μαρία Παπαδοπούλου
Ο Πρόεδρος του ΠΤΕΑ, Φίλιππος Βλάχος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου